I samband med SIHS släppte H&M sin senaste reklamkampanj som i år var plåtad med islandshästar på Island. De snygga bilderna har fått stor uppskattning och genomslag. Ishestnews ringde upp Petra Leijon af Buren som är projektledare för H&M kampanjen för att få veta mer om idén bakom plåtningen på Island.
-Varje år gör vi en stor fotografering med våra profilryttare Malin Baryard och Peder Fredricsson och i år har vi även tagit in två nya profilryttare, Nicola Philippaerts och Olivier Philippaerts.
Fotomaterialet används i marknadsföringssyfte, b la i tryckformat för autografer för fansen, berättar Petra.
I år föll valet på Island och förberedelserna för kampanjen började i somras. Väl på plats på Island hade man två intensiva dagar och det var snarare svårt att välja bort plaster att plåta på än att hitta dem. Själva fotograferingen gjordes på södra Island i samarbete med produktionsbolaget True North och det är fotograf Eric Broms som tagit bilderna. Ingen av ryttarna hade någonsin varit på Island förut och de var alla djupt imponerade och tagna av det isländska landskapet.
-Islandshästarna har en sådan karaktär och är så vackra och de bidrar till en fantastisk känsla i bilderna, tycker Petra och berättar vidare:
-Det är det rådande modet i butik som avgör vilka kläder som ska vara med på varje fotografering och det är det är viktigt att ryttarna inte profilerar som modeller utan att deras egen personlighet lyser igenom och att hästar är en naturlig del av omgivningen.
Petra berättar även att det finns många fler bilder från Islandsplåtningen men att marknadsavdelningen inte vill släppa dem förrän efter Göteborg Horse Show i april 2016.
Vi ser med spänning fram emot dem!