Nio nya B-instruktörer från Strömsholm

aklass
Foto: Emelie Kenmure

I dagarna hölls examinationen av Strömsholms islandshästinstruktörer. Nio elever genomgick slutproven och examinatorer var Jenny Mandal och Helene Blom.
Här kan man läsa mer om Strömsholms islandshästutbildning

Så här skriver Caroline Sandberg, en av Strömsholmutbildningens elver:

Strömsholm är, som de flesta vet, en ettårig utbildning och det är i första hand en instruktörsutbildning. I 7 månadet har vi förberett oss för den här dagen, Under året har vi fått hålla flertalet lektioner för varandra men även för ekipage utifrån och det var även dom som red på examinationen. Vi har dessutom haft 45 min lektioner delat på två personer.

 

Dagen började med ett ridprov. Vi red i två grupper, en med 5 st och en med 4 st! I ridprovet ingick ganska enkla saker men som kan bli väldigt svårt om man är nervös! Vi började rida skritt på raka och böjda spår, alltså lite vad vi tyckte hästarna behövde. Vi fick även på eget initiativ rida tempoväxlingar i skritt, och variera formen, bara för att se så hästarna var med på noterna! Vi fick rida skänkelvikningar längs långsidorna och sen från medellinjen ut mot spåret, framdelsvändningar, halter och ryggningar! Vi fick även trava på raka och böjda spår, öka och minska tempot, gångarten skulle flyta på utan problem. Vi jobbade likadant i tölt, de skulle vara rena i takten och arbetet man gjorde skulle göra hästen bättre, man skulle lösa eventuella taktproblem man hade. Man skulle visa att man kunde flyta på längre sträckor i gångarterna utan större problem. Inför galoppen så samlades alla på en volt, sen fick vi rida en och en, ett varv på A-volten i trav, sen galopp, ett varv på volten om man ville, ett varv på fyrkantsspåret och sen ner i trav på volten igen! Även i galoppen skulle det flyta på i jämn takt och i ett jämnt tempo.

Efter lunch hade vi redovisningar av arbeten, alltså liknande en teorilektion. Det här gjorde vi bara för examinatörerna vilket var lite nervösare än att stå framför klassen, som vi är vana vid. Vi hade veckan innan fått lottat till oss ämnen så det var allt ifrån olika gångarter till utbildningsskalan! Stämningen utanför klassrummet var nervöst men vi höll gott humör och skojade och skämtade med varandra och peppade inför redovisningen, vilket gjorde väntan mindre nervös.

Sist på dagen var det varsin ridlektion på 15 min var! Vi hade två grupper med ekipage utifrån så vi delade upp oss på dom. Även här hade vi blivit lottade veckan innan vad vi skulle ha för ämnen och ämnena var olika gångarter, skänkelvikningar, sitsar osv! Alla våra ekipage utifrån var jätteduktiga och vi är tacksamma för att de ville ställa upp! När vi höll lektionerna så fick vi inte heller kolla på varandra vilket blev nervöst för man är van att ha klassen på läktaren.

Klockan åtta på kvällen var vi klara och när nervositeten släppte så blev vi väldigt trötta och tysta.

På onsdagen fick vi reda på resultatet, några hade saker de fick göra om, nervositeten gjorde sitt i vissa moment. Men alla i klassen klarade instruktörsdelen utan problem! Det man behövde göra om i ridningen handlade mest om att man hade hästar som inte riktigt var redo men ryttarna klarade det! Nu när man gjort om sina saker så är alla 9 i klassen utbildade och examinerade B-instruktörer.