Nya kvalregler för avelsklasser på Landsmót

Date:

keilir

Hederspremierade hingsten Keilir frá Miðsitju på Landsmót 2006. Foto: Sandra Marin/Ishestnews

I dagarna presenterade Islands Avelsråd de nya reglerna som gäller för avelsklasserna på sommarens Landsmót. En hel del ändringar gör sig gällande och man har beslutat att ta bort kvalgränserna i respektive ålderklass. I stället kommer de högst bedömda hästarna över landet (både ston och hingstar) i respektive klass kvala in och man har satt ett maxantal hästar. Nytt för i år är även att fyrgångshästarna kommer få  extrapoäng tillagda på sin totalbedömning för att kunna hävda sig mot femgångarna på rättvis basis. Det har länge varit diskussioner om antalet  avelshästar på Landsmót, att de varit för många och att det tar för lång tid att bedöma dem. I år kommer maxantalet avelshästar vara 165 som är en rejäl minskning från 2014 då de var ca 280 och så här presenteras uppdelningen:

Antal hästar som kvalar:

7-åriga och äldre ston: 15
6-åriga ston: 30
5-åriga ston: 35
4-åriga ston: 20

 

7-åriga och äldre hingstar: 10
6-åriga hingstar: 20
5-åriga hingstar: 20
4-åriga hingstar: 15

Totalt: 165

Inför Landsmót kommer det en rankinglista på de hästar som ligger högst i varje klass och som kommer att kvala in.  Ligger två eller fler hästar på samma poäng får alla kvala.

Share post:

Related articles

Resultat från Skånska Mästerskapen

  I helgen gick de Skånska Mästerskapen av stapeln på vackra Margaretehof i Skåne. Det var varma och dammiga dagar...

Östsvenska Mästerskapen – ÖSM, första delen är klar

Östsvenska Mästerskapen är i full gång på Gerstorpsbanan strax utanför Lindköping. Tävlingen innehåller både sportgrenar liksom gædingakeppni. De...

Icelandic Breeding: Auðholtshjáleiga

First out in our breeding series is one of Icelands most wellknown and successful breeders, Gunnar Arnason, Kristbjörg...

Fyrgångstoet Miljón fra Berkåsa högst bedömd i Norge

  Vid årets första avelsvisning i vårt kära grannland Norge visades 13 hästar och därav 12 till en totalbedömning....