Svenska Islandshästförbundets Fritidssektion flyger högt! 

Date:

Jannike Moström testar de praktiska grunderna i drönarflygning Foto: Johan Andersson

Under helgen som varit har fem personer slutfört sin utbildning till UAS-piloter, eller drönarpiloter, genom ett samarbete mellan Fritidssektionen och QuadFoto som möjliggjorts genom medel från Svenskt Friluftsliv. Nu kan de stolt titulera sig UAS-piloter och nu startar ett spännande arbete med att bli allt mer bekanta med drönarflygets ädla konst. Ishestnews har fått en pratstund med Johan Andersson, Fritidssektionens ordförande och Fredrik Nilsson från QuadFoto som höll i utbildningen. 

 

 

Historien om Drönarprojektet.
Drönarprojektet föddes som en del i det övergripande projektet Ridutmaningen 2023 som Fritidssektionen beviljades medel för från Svenskt Friluftsliv under 2023. Under namnet Fritidspotten på SIFs hemsida kunde lokalföreningar och medlemmar ansöka om att få ta del av de medel sektionen tilldelats för att exempelvis hålla föreläsningar kopplade till friluftsliv, hållbarhet, folkhälsa och allemansrätten, man kunde ansöka om att få ett hästparkerings-kit och även om att få gå utbildningen till UAS-pilot. Ansökningarna var öppna för alla som är anslutna till förbundet och målet var så klart att få så stor geografisk spridning som möjligt. 

När anmälningstiden gick ut stod det klart att alla som ansökt till drönarutbildningen fick en plats och sektionen kände sig nöjda med en spridning från Skåne i söder till Jämtland i norr. 

Deltagarna fick starta dagen med en teoretisk genomgång” Foto: Johan Andersson F

Den teoretiska utbildningen.
Under hösten 2023 genomgick samtliga deltagare den teoretiska delen av utbildningen. Den bestod i ett digitalt material som var och en gick igenom på egen hand och efter varje kapitel fick man genomföra ett test för att se så man fått med sig allt från kapitlet. Fredrik Nilsson, ägare och grundare av QuadFoto, håller hårt på vikten av utbildning. 

Vi framför obemannat luftfartyg som rör sig i svenskt luftrum. För oss är det viktigt att förstå vad vi gör när vi flyger dessa maskiner. Att vi förstår konsekvenserna av vårt handlade om där blir fel och hur vi kan hantera svåruppkomna situationer när vi väl är i luften. Vi tror på att utbildningarna vi ger skapar trygga och säkra piloter, och i längden en tryggare luftfart för oss alla, säger han. 

Den vanligaste missuppfattningen kring drönare och drönarflygning, tycker Fredrik, är att det är en leksak och att de som flyger leker. Det är viktigt att man har professionellt kul, men man skall respektera och inte glömma bort att luftrummet är långt ifrån fritt. Och man får inte glömma att säkerheten verkligen betyder allt. 

Fredrik startade QuadFoto 2015 med tanken att jobba med foto och film från luften. Men efterfrågan var så stor kring utbildning och de kände att det fanns många luckor säkerhetsmässigt som man ville täppa till. Från 2018 klev QuadFoto in för att kommersiellt utbilda piloter, allt ifrån räddningstjänst och företag till privatpersoner. Och nu även Svenska Islandshästförbundets UAS-piloter. 

Fredrik Nilsson utbildar allt ifrån myndigheter till privatpersoner i drönarflygning Foto: QuadFoto
Det är flera kontroller som ska genomföras innan flygning. Deltagarna får lära sig direkt ute på fältet
Foto: Johan Andersson

Den praktiska utbildningen.
I helgen var det då dags att få lite mer kött på benen när det kommer till att faktiskt flyga de här otroligt kompetenta maskinerna. Deltagarna mötte upp Fredrik i en lokal vid Askimsbadet i Göteborg för en heldag. Dagen startade med en teoretisk genomgång och därefter blev det praktiska övningar. I par turades man om att gå igenom checklistorna man behöver gå igenom när man planerar flygningen, startar upp sin maskin och ser till så att allt är redo för take off, medan övriga fick testa att flyga drönare i en simulator, först med alla stabilisatorer inkopplade och därefter helt utan. Man kan väl lugnt säga att den stackars simulatordrönaren gjorde att antal krascher när man fick testa utan hjälp av de inbyggda systemen. Nyttigt att få känna på! 

 

Efter en trevlig lunch var det dags att ta på alla lager av varma kläder man hade med sig för nu var det skarp flygning nere vid Askimsviken. Tack vare medlen från Svenskt Friluftsliv så har Fritidssektionen kunnat köpa in tre drönare och den modellen var en av de modeller som deltagarna fick provflyga. Den andra drönaren var en något större modell som Fredrik hade med sig. Deltagarna utmanades inte bara av tekniken, utan även av flygande fåglar, promenerande människor, ett par kitesurfare som drog upp sina skärmar och inte minst av vinden som tog i ordentligt i byarna. Efter ett par timmar ute i blåsten blev det en avslutande stund inomhus för att sammanfatta dagen. Det var väldigt nöjda deltagare som fått med sig mängder av ny kunskap och massor med inspiration inför kommande flygningar. 

En sådan här drönare finns nu hos Fritidssektionen.
Foto: Fredrik Nilsson/QuadFoto

På frågan vad som är hans viktigaste råd till de som flyger drönare så svarar Fredrik: 

“Mina bästa råd som jag ofta säger är: Känns det osäkert så är det osäkert. Den här verksamheten får inte innehålla tveksamheter. Håll dig på marken eller ta dig en extra funderare kring om du skall flyga eller inte. Stress hör inte hemma i den här verksamheten. Aldrig sett en flygkapten kommer sist till sin flight. Var lugn, i alla flygmöjliga situationer.” 

Deltagarna som genomgått utbildningen är nu redo att genomgå Transportstyrelsens teoriprov för att därefter få sina drönarkort utfärdade. De är då behöriga att flyga drönare som väger upp till 25 kilo. Tre av förbundets drönare åkte hem med deltagarna och nu finns det en pilot i Skåne, två i Västsverige, en i Stockholm och en i Jämtland som är redo att dokumentera Fritidssektionens aktiviteter och verksamhet ur ett helt nytt perspektiv. 

Johan Andersson är ordförande för Fritidssektionen och siktar nu högt med nya verktygen för dokumentationen Foto: Fredrik Nilsson/QuadFoto

Fritidssektionen är mycket nöjda.
Fritidssektionens ordförande Johan Andersson är mycket nöjd med hur projektet fallit ut.  

“När vi ansökte om medel från Svenskt Friluftsliv visste vi ju inte hur stort intresset skulle vara och vi är mycket glada att vi faktiskt fick så stor geografisk spridning på våra UAS-piloter som vi nu har fått. Målet med projektet var att kunna dokumentera sektionens aktiviteter runt om i landet ur ett helt nytt perspektiv och vi har nu otroligt goda möjligheter till detta.” 

Vidare säger Johan att samarbetet med QuadFoto varit avgörande för utfallet och att han ser fram emot ytterligare samarbeten. 

Hur går tankarna inför 2024 när det kommer till det här projektet? 

“Vi har nu tagit alla de steg vi kan för att se till att vi har korrekt utbildade piloter på plats som under 2024 kommer att följa och dokumentera Fritidssektionens projekt och aktiviteter. Bland annat kommer vi under året dokumentera delar av vår Sverigeritt och även årets nyhet Tiveden Ride Camp. Vi ser fram emot att kunna dela den dokumentationen med alla framöver.”  

Jenny Werneholm 

 

Share post:

Related articles

SM, både sport och GK, flyttas till nya banor 2025

Tanken var, som de flesta av oss vet, att Sport-SM 2025 skulle gå av stapeln under SM-veckan i...

Intervju med Steinar Sigurbjörnsson – glädje, lekfullhet och coaching ger hästen kraft

  Steinar Sigurbjörnsson, som är uppvuxen i en häst- och tävlingsfamilj har valt en annan väg att träna hästar...

Wångens islandshästdagar invigs av Islands ambassadör

Wången välkomnar alla islandshästentusiaster till årets islandshästdagar 18–20 oktober 2024. Årets evenemang får en extra högtidlig start när...

Sommarcupen, ett givande samarbete mellan fyra lokalföreningar

Under sommaren har fyra lokalföreningar tillsammans anordnat Sommarcupen, en tävling med fyra uttagningstävlingar som i helgen kulminerat med...