Ny tävlingsanläggning för sport och gaedingakeppni i Skaraborg

Karta över Axevallatravet
Karta över Axevallatravet

 

En ny ovalbana håller på att se dagens ljus vid Axevalla travbana utanför Skara. Eller snarare inne i mitten av själva travbanan. Den nya banan är ett samarbete mellan Axevallatravet, Skara Hästland och islandshästföreningen Frigg. På banan kommer man att kunna hålla både sport- och gaedingakeppnitävlingar och travbanans upploppsraka är perfekt för passlöp och stilpass, Axevallas upploppsraka är längst bland Sveriges travbanor.

 

Idén kom när Skara Hästland (ett samarbete mellan Skara kommun, Skaraortens ryttarförening och Axevallatravet) bildades 2012. Projektledningen bjöd in till ett stort startmöte med alla hästintressenter i området. Många islandshästryttare slöt upp vilket ledde till att islandshästbanor målades in i visionen. Alltsedan dess har många personer involverat sig i styrelsearbete och möten för att få banan till stånd.

På Axevallatravet finns allt man kan behöva, gästboxar, restauranger, toaletter och p-platser. I skrivande stund är underlaget schaktat och håller sig vintern i schack hinner allt material läggas innan snön kommer. Till våren stängslas det. På travet finns också de maskiner som behövs för att hålla banor i gott skick och personal. Axevallatravet som bekostar ovalbanan, ser aktiviteter på innerplan som en möjlighet att nyttja hela utrymmet och att i förlängningen få inkomster när faciliteterna används. Axevalla vill skapa event och aktiviteter ihop med föreningar, företag och hästfolk. Förutom travet finns redan BYS Hovslagarskola, en veterinärklinik och ett av Västra Götalands naturbruksgymnasium med inriktningar mot både trav och ridning. Läget, cirka 12 mil från Göteborg längs E20 mot Stockholm, är smidigt med stora vägar hela fram till parkeringen.

Helena Stadin, Atli och Janne Berntsson, Åse Ericson samt travets VD Benny Ternemar "går banan" tillsammans i ett tidigt skede.
Helena Stadin, Atli Gudmundsson,  Janne Berntsson, Åse Ericson och travets VD Benny Ternemar “går banan” tillsammans i ett tidigt skede.

 

Sedan några är har Klubb Frigg haft flera inomhustävlingar i Axevallas körhall, en manege som är 40×80 m. Western har runt 30 tävlingsdagar där per år. Skara Hästland arrangerar Skara Hästivalen, en kunskaps- och showdag där islandshästar är med såväl i clinic som show. I vår kommer SIF Avel att förlägga en avelsvärdering på Axevalla.

   – Det finns möjligheter att arrangera stora tävlingar på Axevalla på sikt. Men först måste vi bli mer varma i kläderna som arrangörer. Vi har engagemang för både sport- och gaedingatävlingar i klubben, berättar Åse Ericson, en av islandshästpersonerna som dragit i trådarna under de här åren.

   – Tillsammans med andra klubbar (Jór, Fákur, Stigandi) i det nybildade SIF-distriktet kan vi också samla styrkorna runt större events, hoppas Åse. Vi har Axevalla hed mitt över vägen från travet. Ett naturområde som är klassisk övningsmark för militären, med tävlingar i fälttävlan bland annat. Det finns stort intresse för tävlingsformen TREC i klubb Frigg där man skulle kunna kombinera platserna.

   – En ”drömtävling” som klubben redan testat på banan i form av uppvisning, är passlöp med islandshäst efter travets startbil. Det fungerar fint med flygande start på en bred travbana. Vem vet – med tanke på hur många banor som nu finns på fasta travanläggningar borde det väl gå att få som godkänd tävlingsgren med tiden? Idéer saknas inte och en ”egen” plats för klubben att vara på underlättar väldigt!

Utsikt över den nya banan från domartornet som kommer att kunna användas vid tävlingar
Utsikt över den nya banan från domartornet som kommer att kunna användas vid tävlingar. I bakgrunden ser du stallbacken.
Passgänget som redan testat att starta efter startbil den 14 oktober 2015. Red gjorde Linnea Vas, Atli Gudmundsson, Anna Funni Jonasson, Eyjolfur Þorsteinsson och Tuija Riuttanen.
Passgänget som redan testat att starta efter startbil på Axevallatravet den 14 oktober 2015. Red gjorde Linnea Vas, Atli Gudmundsson, Anna Funni Jonasson, Eyjolfur Þorsteinsson och Tuija Riuttanen.