Islandshästen lanseras som varumärke

Date:

a
På Island har man på politisk nivå beslutat om ett projekt där islandshästen ska marknadsföras internationellt som ett eget varumärke. Den första fasen av detta fyra år långa projekt är i gång och leds av Jelena Ohm som är utbildad vid universitetet i Reykjavik och dessutom har hon en diplomutbildning i hästkunskap från Hólar och tillika ridlärarutbildning från Hólar.

Jelena kommer ha ett nära samarbete med projektgruppen som består av 10 olika personer från hästnäringen och lantbruks och fiskedepartementet liksom från kultur och utbildningsdepartemenet. Målet med projektet är att bygga upp islandshästen som ett unikt varumärke, öka intäkter av hästförsäljning, produkter och tjänster runt rasen i helhet.

Grundpelarna i varumärket är islandshästens viktiga historiska och kulturella roll på Island och att man genom islandshästen har nära till natur, trevligt sällskap och äventyr!
Finasieringen av projektet pågår fortfarande och Islands regering kommer att lägga 25 miljoner ISK (ca. 1.6 milj. SEK) under dessa fyra år. Jelenas första uppdrag är att presentera projektet på FEIF:s utbildningsseminarie i Holland som hålls i februari.

Share post:

Related articles

SM, både sport och GK, flyttas till nya banor 2025

Tanken var, som de flesta av oss vet, att Sport-SM 2025 skulle gå av stapeln under SM-veckan i...

Intervju med Steinar Sigurbjörnsson – glädje, lekfullhet och coaching ger hästen kraft

  Steinar Sigurbjörnsson, som är uppvuxen i en häst- och tävlingsfamilj har valt en annan väg att träna hästar...

Wångens islandshästdagar invigs av Islands ambassadör

Wången välkomnar alla islandshästentusiaster till årets islandshästdagar 18–20 oktober 2024. Årets evenemang får en extra högtidlig start när...

Sommarcupen, ett givande samarbete mellan fyra lokalföreningar

Under sommaren har fyra lokalföreningar tillsammans anordnat Sommarcupen, en tävling med fyra uttagningstävlingar som i helgen kulminerat med...